Naar aanleiding van onze eerdere blog, waarin werd besproken of een websitebouwer zijn auteursrecht kan inzetten om een klant tot betalen te dwingen, hebben we diverse vragen gekregen uit het veld. Stel: u bent IT-leverancier en levert bijvoorbeeld webwinkelomgevingen, software of hosting. Hoe kunt u dan het beste omgaan met niet betalende klanten? Mogen deze worden afgesloten?
Uit jurisprudentie blijkt dat je zonder afspraken niet voor eigen rechter mag spelen. Een SaaS-leverancier mag niet naar eigen inzicht de accounts van de klant ontoegankelijk maken. Een hostingprovider mag de omgeving van zijn afnemer niet offline zetten. Zeker niet als de klant vindt dat hij niet hoeft te betalen. Een IT-leverancier mag met andere woorden geen misbruik maken van zijn machtspositie.
Dat misbruik wordt niet gemaakt wanneer de IT-leverancier en de klant vooraf afspraken maken over de situatie waarin facturen door de klant niet worden voldaan. Er kan bijvoorbeeld een procedure worden opgenomen in de algemene voorwaarden, waarin stapsgewijs maatregelen worden getroffen. Zo kan worden afgesproken dat de functionaliteit van een cloudapplicatie wordt beperkt na twee weken overschrijding van de factuurtermijn, dat de applicatie na vier weken overschrijding alleen maar kan worden gebruikt om data uit te lezen en dat na zes weken de toegang wordt geblokkeerd, zonder dat de data wordt gewist.
Door als IT-leverancier in je voorwaarden dergelijke afspraken te maken, heb je een stevig stuk gereedschap om je klanten aan te zetten tot betalen. Omdat de klant met de afspraken akkoord is, maak je geen misbruik van je machtspositie. Als je trapsgewijs maatregelen neemt en geen data wist, zorg je ervoor dat de klant ook niet onredelijk wordt benadeeld.
Regel dus van te voren wat je doet als je klant niet betaalt. De IT-Jurist helpt je graag met het opstellen van een passende procedure en zorgt ervoor dat deze op de juiste manier in je (algemene) voorwaarden wordt verwerkt.