Servitization: een trend die al langere tijd gaande is, maar waar op juridisch gebied nog lang niet altijd genoeg aandacht aan geschonken wordt.
Wat is servitization?
Onder servitization bedoelen we het aanbieden van een dienst in aanvulling op het (in eigendom) leveren van een product of het aanbieden van een dienst in plaats van het leveren van (alleen) een product. Dat kan een eenmalige of frequente dienst zijn (eenmalig op maat maken of regelmatige updates uitbrengen), maar ook een continue dienst zoals hosting of het beschikbaar houden van een server waarmee een apparaat communiceert.
Afhankelijkheid
Het product is dan in zo’n mate afhankelijk van de dienst, dat het zonder die dienst niet of niet volledig functioneert. Niet alleen omdat voor de werking van het product bijvoorbeeld een connectie met een server van de leverancier nodig is, maar ook omdat de klant voor onderhoud, updates en support afhankelijk is van dezelfde leverancier. Welke soort dienst het ook is, bij servitization is het in ieder geval een dienst die onmisbaar is voor het functioneren van het product. Zonder actieve dienst, geen werkend product. Denk aan een robotstofzuiger, slimme speaker of video-deurbel maar ook aan software die geleverd wordt als SaaS in plaats van als eenmalig geleverde ‘on-premise’ software.
Passende voorwaarden en contracten
Je hebt ongetwijfeld iets schriftelijks geregeld over het leveren van je product, maar houden die voorwaarden wel rekening met het aanbieden van de dienst eromheen? En passen die voorwaarden wel bij je doelgroep?
Het is natuurlijk voor jou als leverancier goed als een klant op langere termijn aan jou verbonden blijft. Maar lever jij een voortdurende dienst rondom zo’n product, dan heb je ook voor langere tijd verplichtingen. Denk aan het veilig en bruikbaar houden van dat product. Zo zul je de server waarmee het apparaat communiceert in de lucht moeten houden. Ook zul je bij fouten in de software van het product (firmware), die het normale gebruik in de weg staan, reparaties moeten doorvoeren.
Waar de klant bij een in eigendom geleverd product (een gekochte grasmaaier, fiets of analoge speaker) vaak zelf naar iedere reparateur van zo’n product kan gaan voor herstel, zal dat bij een van de leverancier afhankelijk product niet gaan omdat alleen de leverancier de tools (software) heeft om het product aan te passen – die klant komt dus bij jou voor het onderhoud, updates maar ook schadeclaims.
Door passende voorwaarden te gebruiken bij het aangaan van een contract met de klant, zorg je ervoor dat je als leverancier flexibel blijft en gedekt bent tegen schadeclaims. Zo kun je in de voorwaarden opnemen dat je het recht hebt om de dienst aan te passen of zelfs te stoppen, welke garanties je geeft (en welke vooral niet!) en in hoeverre je schade vergoedt. En ook kun je vastleggen hoe je aan wettelijke verplichtingen voldoet zoals het bieden van dataportabiliteit en het aanbieden van updates.
Welke voorwaarden passend zijn is natuurlijk afhankelijk van de dienst die je aanbiedt, of het product dat je levert en hoe en aan wie je levert. Wij gaan graag met je in gesprek om tot een goede set voorwaarden te komen.
Advies of hulp nodig?
Heb je nog geen passende voorwaarden en wil je deze graag opstellen? Ben je benieuwd of jouw voorwaarden juridisch gezien juist zijn? Onze juristen van De IT-Jurist kunnen je hiermee helpen en hierover adviseren. Neem gerust vrijblijvend contact op om jouw voorwaarden te beoordelen, te wijzigen of op te stellen.